**10 Gyakori Hiba, Amit a Webáruházak Elkövetnek – És Megoldások, Hogy Elkerüld Őket** A webáruházak üzemeltetése izgalmas kihívás, de számos buktatóval is találkozhatunk. Íme tíz tipikus hiba, amelyet sok online bolt elkövet, valamint javaslatok ezek or


Sok webshop nem a termék minősége vagy a kereslet hiánya miatt stagnál, hanem azért, mert "konverzió-gyilkos" hibák rejtőznek a rendszerükben. Ezek a problémák nem egyszeri esetek, hanem gyakran megjelenő minták, amelyekkel a tanácsadói munkám során hetente szembesülök. Most szeretném megosztani veletek a 10 leggyakoribb hibát, amit egy webshop elkövethet, és bemutatni, hogyan lehet ezeket hatékonyan orvosolni.

A mobilhasználók többsége ma már nem hajlandó 3-4 másodpercnél többet várni a weboldalak betöltődésére – néha már ennyi időt sem türelmesen. Ennek ellenére sok webáruház 7-8 másodperc alatt tölt be, különösen mobilinternet esetén. A problémák forrása gyakran a túl nagy méretű képek, az optimalizálás hiánya, illetve a cache és a CDN nem megfelelő beállítása. Pedig ezeket a technikai kihívásokat viszonylag egyszerűen orvosolni lehet. Minden egyes másodperc, sőt, tizedmásodperc csökkentése kézzelfogható növekedést eredményezhet a vásárlások számában.

Számos esettanulmány alátámasztotta, hogy szoros kapcsolat áll fenn egy weboldal vagy webáruház betöltődési sebessége és a konverziós arány között. Nyilvánvaló, hogy ha valaki egy nagyobb, bérelhető webáruház-platformot választ, mint például a Shopify, ShopRenter vagy UNAS, akkor a zárt forráskódú rendszerek miatt a testreszabási lehetőségek korlátozottak. Ezért a weboldal teljesítménye és a vásárlói élmény optimalizálása érdekében érdemes figyelmet fordítani a betöltési sebesség javítására.

Ez azonban nem zárja ki a lehetőségeinket az optimalizálásra, hiszen például a korábban említett, megfelelő méretű és felbontású képek használatával jelentős javulást érhetünk el.

Az első képernyőn gyakran homályos marad, hogy mit is kínálsz valójában, kinek szól a terméked, és miért érdemes tőled vásárolni. Ezt sok webshop sajnos elhibázza. Egy erőteljes értékajánlat egyetlen mondatban világosan megválaszolja ezeket a kérdéseket: Mi a termék? Kinek készült? Miért pont te vagy a legjobb választás? A "főcímsor + alcím + vizuális kiegészítés" kombináció mindig hatékonyan működik, ha az üzenet egyértelmű.

Ezzel szemben egy csomó webáruháznál látom, hogy megragadtak a még mindig divatos slideres megoldásnál, ahol folyamatosan pörögnek és forognak a csili-vili slide-ok, aminek egyébként abszolút semmi értelme nincsen.

Egyrészt érdemes tudni, hogy ezek általában CSS és JavaScript kódokat használnak fel, ami tovább lassítja az oldal betöltődési sebességét - lásd 1-es pont.

Másrészt számtalan hőtérképes vizsgálattal megmutatták és bebizonyították, hogy ezek a slideres megoldások nemhogy növelik, hanem éppen ellenkezőleg: csökkentik a konverziós arányt. Ugyanis főleg az új látogatók esetében fellép ilyen esetben "a választás paradoxona nevű" jelenség.

Ez egy olyan alapelv a marketing pszichológiájában, amelynek mélyebb megértése most nem a fókuszunk, de mindenképpen ajánlom, hogy nézd meg a témában készült TedX előadást, amely mára a klasszikusok közé emelkedett.

"Tovább", "Részletek", "Megrendelem" - de hol itt a lendület? Ahogy mondani szokás, az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz a marketingben, ha unalmas vagy.

A gombok szövege és elhelyezése alapvető fontosságú. Fontos, hogy cselekvésre ösztönözzön, legyen vizuálisan vonzó, és minden lényeges ponton könnyen elérhető legyen. A "Kosárba teszem" kifejezés nem varázsszó, de ha rossz helyen található vagy elvész a dizájnban, az jelentős bevételkiesést eredményezhet. Érdemes tehát átgondolni, hogy hogyan tudjuk a gombokat hatékonyan integrálni az oldalunkba, hogy a felhasználók számára mindig egyértelmű legyen a következő lépés.

Az Amazon brutális mennyiségű A/B tesztet végzett el (és csinál ma is folyamatosan) arra vonatkozóan, hogy hol helyezze el ezeket a CTA gombokat, és mi legyen rajtuk a pontos szöveg, illetve felirat.

Biztosíthatlak, hogy sokkal inkább érdemes tőlük inspirálódni, vagy akár a módszereiket alkalmazni. Tudom, hogy első pillantásra izgalmasnak és szórakoztatónak tűnik, ha a gomb felirata "megveszem" vagy "hazáig húzom", de sajnos a valóság más képet mutat - és ezt a statisztikák is megerősítik.

Ha csak regisztráció után lehet vásárolni, vagy 4-5 lépéses a fizetés folyamata, sok vásárlót elveszítesz az utolsó métereken. Egyoldalas, átlátható checkout, vendégvásárlás opcióval: ennyi kell. Plusz: a bizalomépítő elemek (SSL, visszaküldési garancia, ügyfélszolgálati elérhetőség) ne az ÁSZF-ben bújjanak meg, olvashatatlanul apró betűkkel írva - legyenek ott, ahol a döntés születik.

Ezzel kapcsolatban pedig érdemes szem előtt tartanod a "distraction" fogalmát: azaz minél jobban szétaprózod a Látogatód figyelmét, annál inkább csökkented a valószínűségét a konverziónak azaz a vásárlásnak.

A termékleírás nem csupán egy egyszerű mondat, hanem egy részletes tájékoztató, amely bemutatja a termék lényegét és előnyeit. Fontos, hogy ne csak az információkat közvetítsük, hanem érzelmi kapcsolatot is építsünk a potenciális vásárlókkal. Kinek ajánljuk a terméket? Milyen problémákat old meg az életükben? Ezen kérdések megválaszolása elengedhetetlen a sikerhez. A vizuális elemek, mint a saját készítésű képek, használat közbeni fotók, mérettáblázatok és videók nem csupán kiegészítők; ezek ma már alapvető elvárások az online vásárlás során. A vásárlók nem csupán az árat nézik, még ha ezt sokan hajlamosak is hangsúlyozni. Fontos, hogy a termékleírás gazdag és vonzó legyen, hogy a vásárlók magabiztos döntést tudjanak hozni. A részletek, az élmények és a vizuális tartalom mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a potenciális vásárlók ne csak információt kapjanak, hanem inspirációt is.

Legtöbbször az is fontos szempont, hogy el tudja-e képzelni, amit kap. Ez hatványozottan igaz lehet, ha olyan terméket árulsz, amit rajtad kívül még 50 másik webshop az országban. Ha belemész az árversenybe, hidd el, mindig fog jönni valaki, 100 ft-tal olcsóbban adja majd, mint Te.

Ezért érdemes arra koncentrálnod, miben rejlik a te egyediséged, miben vagy Te különb másokhoz képest. Az ilyen jellegű egyedi értékajánlatokat (USP-ket) célszerű kiemelni a termékoldalon, és világosan kommunikálni őket.

Ha mindenkinek ugyanazt a hirdetést prezentálod, valójában nem remarketingezel, csupán a saját szavaidat ismétled. A kosárelhagyó, a visszatérő látogató és az új érkező mind eltérő szándékkal böngészik az oldalon, és különböző szinten állnak az ügyfél-tudatosságban. Fontos, hogy minden csoportnak a megfelelő üzenetet tudd átadni, hiszen az ő igényeik és motivációik eltérnek egymástól.

Ezért szegmentálni kell a remarketing közönségeket is - külön ajánlat a cold és hot Leadeknek, külön kreatív a visszatérőknek. A kulcsszó itt a perszonalizáció és a szegmentálás, hiszen ha ugyanazt az egy darab általános üzenetet mutatod meg mindenkinek, valószínűleg rettenetesen unalmas leszel a célközönséged szemében.

A mai digitális világban a forgalom jelentős része mobil eszközökön érkezik, hiszen a webáruházak látogatói között átlagosan 60-70% mobiltelefonon böngésznek. Ennek ellenére sok webshop mobilos verziója rendkívül nehezen használható. A csupán "reszponzív" dizájn nem elegendő; külön figyelmet kell fordítani a mobil felhasználói élményre. Fontos szempontok közé tartozik a thumb zone, a sticky CTA gombok és egy letisztult, könnyen navigálható menürendszer kialakítása.

Mobilon a türelem kimerülőben van – ha egy kézzel nem tudunk vásárolni, azonnal csökken a lehetőség. Manapság szinte mindent nyomon követhetünk az online világban, és ennek kapcsán beszélhetünk az "5 másodperces szabályról" is, amely a figyelem gyors elvesztésére utal.

Az új látogatók számára körülbelül 5 másodperc áll rendelkezésedre, hogy megragadd a figyelmüket. Ennyi időd van arra, hogy felkeltsd az érdeklődésüket és kíváncsiságukat, hogy aztán valamilyen formában interakcióba lépjenek az oldaladdal – akár tovább görgetve, akár egy gombra kattintva. Ha ez az öt másodperc eltelik anélkül, hogy sikerült volna elérned a célodat, máris elveszítheted őket...

A Google Analytics 4 már telepítve van, de a vásárlások mérése még nem lett beállítva? Ha a leglényegesebb események, mint például a kosárba helyezés vagy az űrlapok elküldése, nem kerülnek rögzítésre, akkor szinte sötétben tapogatózol. A hatékony analitika nem csupán adatgyűjtést jelent, hanem útmutatást is ad a döntéseidhez.

Mérés nélkül nincs optimalizálás, csak találgatás. Valószínűleg Te is ismered a klasszikus mondást: amit nem mérünk, azt nem tudjuk fejleszteni. Márpedig ez hatványozottan igaz az online marketing és az e-kereskedelem világában.

Ha csak feltételezésekre alapozol, az olyan mint a szerencsejáték: rövid távon lehetnek ugyan sikereid a szerencsédnek köszönhetően, átmenetileg, de hosszú távon bukásra vagy ítélve. Ehelyett adatvezérelt döntéseket kell hoznod - ehhez viszont nyilvánvalóan adatokra, és egy megbízható mérési rendszerre van szükséged.

Az emberek háttere és szándékai rendkívül sokszínűek, hiszen mindannyian különböző élményekkel és motivációkkal érkezünk a vásárlás világába. Ennek ellenére sok webshop egy uniformizált üzenetet vagy megközelítést alkalmaz, ami számomra az "1-fázisos értékesítés" jelenségét idézi. Ezt a témát annyira lényegesnek tartom, hogy a közelmúltban az Ecommerce Expo keretein belül is előadást tartottam róla. Azért is fontos foglalkozni ezzel, mert manapság ez a módszer egyre inkább elavult, és éppen ezért a legtöbb webshop konverziós aránya messze elmarad a várttól.

A vásárlói útvonalat tudatosan kell megtervezni és felépíteni - TOFU (ismerkedő) - MOFU (mérlegelő) - BOFU (vásárlásra kész) szakaszokra. A mozaikszavak kibontva: Top Of the Funnel, Middle of the Funnel és Bottom of the Funnel.

A "mindenkinek ugyanaz" ma már a senkinek se jó (lásd 6-os pont). Ugyanide sorolom azt a hibát is, amikor egy webáruház tulajdonos nincsen pontosan tisztában a célközönségével. Ugyanis ha mindenkinek akarsz értékesíteni - valójában senkinek nem értékesítesz.

Ezzel szemben, ha alaposan körüljárod az ideális vásárlód jellemzőit – legyen szó demográfiai vagy pszichográfiai aspektusokról (más néven Customer Avatar vagy Buyer Persona) – akkor sokkal célzottabban tudod megtervezni és megvalósítani a marketingkommunikációdat. Ez nemcsak a tervezési folyamatot teszi gördülékenyebbé, hanem a gyakorlatban is jelentősen növeli a kampányok sikerességét és hatékonyságát.

Induljunk egy alapigazsággal: Jeffrey Gitomer, az értékesítés világszerte elismert szakértője megfogalmazta, hogy az egyik kulcsfontosságú tényező, ami miatt az emberek nem döntenek a vásárlás mellett, az a bizalom hiánya irányodban.

Ha nincs vélemény, garancia, arc, telefonszám - akkor nincs bizalom sem. Egy látogató nem fog hosszasan utánajárni, hogy megbízhat-e Benned vagy sem. Vagy érzi azonnal, vagy nem. A bizalomépítő elemek - értékelések, tanúsítványok, visszaküldési feltételek - legyenek jól látható helyen. Nem PR, hanem biztonságérzet.

Tudtad, hogy az Amazon volt az első webáruház a világon, amelyik bevezette a termékértékelések rendszerét? Ez a lépés óriási hatással volt az online vásárlásra. Azóta a vállalat nemcsak a saját üzleti modelljét forradalmasította, hanem a vásárlói szokásokat is átalakította. Számos hőtérképes kutatás is bizonyítja, hogy a látogatók gyakran először az oldal aljára görgetnek, hogy áttekintsék a termékekről írt véleményeket, és csak ezt követően térnek vissza a részletes leírásokhoz. Elgondolkodtató, nemde?

Erről a témáról már Robert Cialdini is írt híres, Hatás című könyvében, amely gyakorlatilag a marketing pszichológia Bibliájának tekinthető. A "Social Proof" (társas bizonyíték) elve szerint az emberek hajlamosak azt tenni, amit mások is tesznek, különösen bizonytalan helyzetekben: ha azt látjuk, hogy sokan kedvelnek, követnek vagy vásárolnak egy terméket, mi is szívesebben csatlakozunk. Cialdini rámutat, hogy a közösség viselkedése iránymutatóként szolgál számunkra, ezért a sikeres marketing eszközei között szerepelnek a vásárlói vélemények, vásárlás számlálók és ajánlások bemutatása.

A konverzióoptimalizálás nem rakétatudomány - de nem is pusztán dizájn vagy marketing kérdés. Ezek a hibák azért veszélyesek, mert láthatatlanul viszik el a bevételt, miközben látszólag minden "rendben működik".

A pozitív hír? Nincs szükség arra, hogy mindent egyszerre rendezz. Ha hetente csupán egy dolgot fejlesztesz, máris előreléptél!

A fejlődés nem azzal indul, hogy új látogatókat vonzol be, hanem azzal, hogy a már meglévő közönségedet jobban megszólítod és kihasználod a lehetőségeiket.

Related posts