A cannes-i filmfesztivál történetének legemlékezetesebb és legvitatottabb pillanatai, amelyekkel a világ szeme előtt zajlottak le a művészet és a szenzáció határvonalán.

2025-ben május 13. és 24. között rendezik meg a cannes-i filmfesztivált, ami feltehetőleg idén is számos érdekességet, sztárparádét, remek filmeket és furcsa mozzanatokat tartogat. Ám míg ezekre várunk, tekintsünk vissza kicsit a korábbi évek rendezvényeire! Mert bár Cannes-ban minden a fényűzésről és a pompáról szól, azért a fesztivál berkein belül akadt jó pár érdekes pillanat az elmúlt évtizedekben. Összeállításunkban most megmutatjuk, melyek voltak a rendezvény történetének legkínosabb, legfurcsább vagy éppen legbotrányosabb pillanatai.
1994-ben debütált Tarantino, Ponyvaregény című filmje Cannes-ban, az alkotás pedig meg is kapta az év legjobb filmjének járó Arany Pálma-díjat. Így az este tökéletes is lehetett volna Tarantino számára, azonban a közönség egyik tagja megzavarta az ünnepséget. Az illető egész pontosan azt kiabálta,
A Ponyvaregény igazán csalódást keltő élmény! Micsoda pocsék film! Teljesen felháborító, amit láttam!
A rendező csak lazán felemelte a középső ujját, és végrehajtotta a dolgot. Bár lehet, hogy a szituáció kissé zavarba ejtő volt, ennek ellenére a pillanat hamarosan a legendák közé emelkedett.
A cannes-i fesztivál nem csupán a filmipar egyik legjelentősebb eseménye, hanem az év egyik leglenyűgözőbb rendezvénye is, ahol a csillogás és a varázslat találkozik. A vörös szőnyegen megjelenő hírességek mesés és lélegzetelállító ruhákban vonulnak fel, de a stílus kiválasztásakor szigorú szabályoknak kell megfelelniük. Ahogy azt a Port is megemlítette, idén újabb szigorításokat vezettek be a dress code-ra vonatkozóan, noha eddig sem lehetett akármit viselni. A női vendégeknek hosszú ruhát és magas sarkú cipőt illik hordaniuk, hogy méltó módon léphessenek a híres vörös szőnyegre. Egy emlékezetes pillanatban, 2016-ban, Julia Roberts úgy döntött, hogy megszegi a hagyományokat: lépcsőzés közben levette tűsarkúját. Ezzel nemcsak a saját függetlenségét és szabadságát hirdette, hanem a feminista eszmék iránti elkötelezettségét is kifejezte. A közösségi médiában Roberts sok támogatót nyert, akik dicsérték bátor fellépését a szórakoztatóipar szexista normáival szemben. Érdekesség, hogy ez a gesztus egy évvel azt követően történt, hogy több női vendéget elutasítottak a vörös szőnyegen, csupán azért, mert lapos talpú cipőt viseltek. Az incidens világszerte felháborodást keltett, és számos híresség emelte fel szavát a szigorú öltözködési szabályok ellen.
Isabelle Adjani 27 éves korában, 1982-ben elnyerte pályafutása első jelentős elismerését, a legjobb női főszereplőnek járó César-díjat, a Birtoklás című filmben nyújtott emlékezetes alakításáért. Egy évvel később a Cannes-i Filmfesztiválra is meghívták, miután a Gyilkos nyár című filmje a jelöltek között kapott helyet. Az események igazi fordulata akkor következett be, amikor a fiatal színésznő úgy döntött, hogy nem jelenik meg a sajtófotózáson. Ez a látszólag csekély jelentőségű döntés óriási felháborodást keltett, hiszen a fotósok úgy határoztak, hogy nem örökítik meg a vörös szőnyegen való bevonulását. Elszántságuk mellett kitartottak, így amikor a Gyilkos nyár stábja felfelé haladt a lépcsőn, a fotósok egytől egyig letették kameráikat a földre.
A dán rendező, Lars von Trier 2011-ben kavart óriási botrányt, egy sajtótájékoztató ugyanis kijelentette, megérti Hitlert.
Sokáig azt gondoltam, hogy zsidó származású vagyok, de idővel felfedeztem, hogy valójában más irányba hajlok... Megértem Hitler nézőpontját... Talán egy kicsit képes vagyok azonosulni az érzéseivel...
- Tedd eredetivé a szöveged! - mondta Trier, mire a jelenlévők eleinte azt hitték, csak tréfálkozik. A fesztivál szervezői azonnal léptek, és hivatalosan is persona non gratának, azaz nemkívánatos személynek nyilvánították a rendezőt. A Melankólia című filmje azonban továbbra is versenyben maradt. Később Trier bocsánatot kért, hangsúlyozva, hogy nem antiszemita, csupán balga módon próbált viccelődni. 2018-ig nem hívták vissza a Cannes-i fesztiválra, és bár azóta óvatosabb lett a sajtóeseményeken, a botrány örökre nyomot hagyott a fesztivál annáltörténetében.
A cannes-i fesztivál mindig a csillogás, a sztárok és a merész megjelenések színtere volt, de 1954-ben egy esemény olyan botrányt kavart, amely örökre beírta magát a rendezvény történetébe. A középpontban Simone Silva, egy brit színésznő állt, akinek merész lépése világszerte felkeltette a figyelmet, végül pedig a karrierje végét is elhozta. Silva célja világos volt: vágyott a figyelemre Hollywoodban, és amikor lehetőséget kapott, hogy közös képet készítsen a legendás amerikai színésszel, Robert Mitchummal, úgy döntött, hogy megmutatja magát. A fotósok kereszttüzében, félmeztelenül és kacér mosollyal állt a színész mellett, ami azonnal a figyelem középpontjába helyezte őt. A fényképezőgépek kattogása nem maradt észrevétlen, a fotósok között kisebb verekedés robbant ki, mindannyian a legjobb felvétel megszerzésére törekedtek. A fesztivál szervezői azonban nem nézték jó szemmel Silva viselkedését, és úgy döntöttek, hogy kiutasítják őt Cannes-ból, hivatkozva arra, hogy ezzel veszélyezteti a fesztivál méltóságát és nemzetközi hírnevét. Bár a média egy időre felfigyelt a történetre, Silva számára végül a botrány inkább a karrierje végét hozta el. Botrányhősnőként könyvelték el, és komolyabb filmes szerepeket egészen 1957-es tragikus haláláig nem kapott. Az említett fotó, amely örökre megörökítette ezt a merész pillanatot, ITT érhető el!
Természetesen! Íme egy egyedi változat a megadott szövegről: "Numéro és Yahoo közreműködésével" Ha bármilyen más irányban szeretnéd módosítani vagy bővíteni, csak szólj!
Nyitóképként Isabelle Adjani 2009-es Cannes-i megjelenése ragyog fel előttünk - fotó: Eddy LEMAISTRE/Corbis via Getty Images.