A decemberi ünnepek varázsa sokak számára nem csupán az öröm és a családi összejövetelek időszaka, hanem a vásárlási láz is, amely az éves kereskedelmi bevételek jelentős részét generálja.


A karácsonyi vásárok fontos attrakciók, Budapestre önmagukban 800 ezer külföldit vonzottak. Az év végi utazások is kiemelt szerepet kapnak, a fő célpontok a napfényes tengerpartok és a költséghatékony városok.

Az ünnepi költési szokásokat Európa szerte idén az utazás, az innovatív elektronikai termékek és a divatirányzatok dominálják. Magyarországon a szakértők szerint a kiskereskedelmi forgalom 7,7%-os növekedésére lehet számítani az ünnepi időszakban, ami kedvező jele a gazdasági fellendülésnek.

Európa-szerte egyre inkább teret hódít az élményalapú költekezés, amely már a pandémia óta meghatározó trenddé vált. Az év végéhez közeledve az utazások különösen fontos szerepet kapnak, amit a Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése is hangsúlyoz.

A karácsonyi ünnepek és az azt megelőző készülődés költségei tavaly Magyarországon átlagosan 118 ezer forintra rúgtak, amelyből 47 ezer forintot ajándékokra fordítottak a családok. Az idei évre vonatkozó adatok még nem állnak rendelkezésre, mivel az ünnep még előttünk áll. Németh Viktória, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány makroökonómiai elemzője, valamint külpolitikai szakértője, optimistán nyilatkozott: az év végére a kiskereskedelem forgalmának jelentős növekedését prognosztizálja, amely az éves átlagot is felülmúlhatja.

A karácsony-hatás nagyon erős, a tavaly több hónapon át csökkenő kiskereskedelmi mérleg sem véletlenül váltott először éppen decemberben pozitív előjelűre - mutatott rá a Világgazdaságnak Németh Viktória. A karácsonyi vásárlások kezdete egyre jobban megelőzi az adventi időszakot, az üzletekben már október végén-november elején megjelennek a karácsonyi termékek, a klasszikus kitelepülős nagy karácsonyi vásárok pedig már akár november közepén megnyitnak.

Related posts