Alisha Fredriksson és Roujia Wen, a fiatal feltalálók, forradalmasítják a hajózást, és egy lépéssel közelebb hozzák a fenntartható jövőt a vízi közlekedés terén.


Alisha Fredriksson és Roujia Wen innovatív megoldásukkal, egy moduláris szén-dioxid-leválasztó rendszerrel, hozzájárulnak a tengeri szállítás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez.

A hajózás világa a globális kereskedelem szívverése, hiszen a szektor a forgalom több mint 80%-át lebonyolítja, miközben évente több mint 800 millió tonna szén-dioxid kibocsátásáért is felelős. Noha az új üzemanyagok és innovatív hajótervek ígéretes, környezetbarát alternatívákat kínálnak a jövő számára, a jelenlegi hatalmas hajóflották számára ezek a megoldások csak korlátozott mértékben nyújtanak támogatást.

Alisha Fredriksson és Roujia Wen, az Egyesült Királyságban élő két tehetséges mérnök, olyan innovációval rukkoltak elő, amely forradalmasíthatja a területet, ahol dolgoznak. Az általuk kifejlesztett megoldás nemcsak nagy áttörésnek számít, hanem a 2025-ös Fiatal Feltalálók Díjának legjobb tíz globális tudósa közé is bevitte őket, melyet az Európai Szabadalmi Hivatal (EPO) ítél oda.

Innovatív válasz egy kiemelkedő ipari kihívásra.

Fredriksson, egy svéd-kanadai klímatechnológiai vállalkozó és Wen, egy kínai mérnök, aki az MI és az alkalmazott matematika területén jártas, együtt alapította meg az Egyesült Királyságban a Seaboundot. A startup olyan kompakt, szén-dioxid-leválasztó rendszert fejlesztett ki a hajók számára, amely utólag felszerelhető. A legtöbb ipari szén-dioxid-leválasztó rendszerrel ellentétben, amelyek komplex fedélzeti tárolást vagy nagynyomású tartályokat igényelnek, a Seabound eszköze közvetlenül a hajó kipufogógázából vonja ki a szén-dioxidot, amelyet mészalapú abszorbenssel köt meg, és szilárd mészkőszemcsévé alakít át. A folyamat egyszerű, biztonságos, és úgy tervezték, hogy bármely kereskedelmi teherhajó fedélzetén működőképes legyen.

"Képzeljünk el egy apró követ, amely lényegében egy szivacsként működik a szén-dioxid számára" - magyarázza Fredriksson. "Amikor a CO₂ áthalad a kavics felszínén, a szivacs elnyeli azt, és megőrzi a benne."

A rendszer moduláris és méretezhető. A berendezés szabványos szállítótartályokba szerelhető, és a hajó kipufogógázából nyert hővel működtethető, így minimális kiegészítő energia szükséges hozzá. A képződő mészkőszemcséket egyszerű rakományként lehet kirakodni, így nincs szükség speciális kikötői infrastruktúrára. Az anyagot építőipari alapanyagként lehet értékesíteni vagy utólagosan feldolgozni. Ez utóbbi lehetővé teszi a CO₂ újrahasznosítását és a mész ismételt felhasználását.

Az egyetemi együttműködés és a való élet hatásai közötti kapcsolat felfedezése izgalmas utazás. Az oktatási intézmények közötti szinergiák nem csupán tudományos eredményekhez vezetnek, hanem a társadalom szélesebb rétegeit is érintik. Az együttműködések révén születő innovációk és kutatások képesek formálni a jövőnket, miközben új lehetőségeket nyújtanak a diákok és a szakemberek számára. Az egyetemek nem csupán tudásközpontok, hanem a társadalmi változások motorjai is, amelyek hatása a mindennapi élet minden területén érezhető.

Fredriksson és Wen az egyetemen találkoztak először, és 2021-ben indították el a Seaboundot. Fredriksson a tengeri e-üzemanyagok területén dolgozott, ahol tanúja volt a gyártáshoz szükséges begyűjtött CO₂ hiányának. Wen rendszermérnöki szakértelme segített nekik egy működő prototípus kifejlesztésében. "Kezdetben az emberek azt gondolták, hogy őrültség, hogy ilyen nagy fába vágjuk a fejszénket" - mondja Wen. "Amíg nem látták a hat méter magas prototípusunkat ténylegesen felépítve. Aztán elkezdték elhinni, hogy ez valódi."

A rendszert már tesztelték egy kereskedelmi teherhajó fedélzetén, ahol a Seabound adatai szerint elképesztő eredményeket értek el: a szén-dioxid-kibocsátás 78%-os, míg a kénkibocsátás 90%-os csökkentését sikerült elérniük. Ez a forradalmi technológia nemcsak a környezetvédelmi céloknak felel meg, hanem költséghatékony alternatívát is nyújt a hajótulajdonosoknak az egész flották korszerűsítésére. Ez a megoldás létfontosságú lehet az iparág számára, amely egyre inkább törekszik a fenntarthatóságra.

"Wen szerint a fenntarthatóság lényege, hogy olyan jövőt formálunk, amely harmonikusan működik az emberek és a Föld számára egyaránt. Ez nem csupán a jelen pillanat igényeit szolgálja, hanem a jövő generációk jólétére is gondot visel."

A duó innovációja közvetlenül támogatja az ENSZ éghajlatváltozással kapcsolatos 13. fenntartható fejlődési célját, és méretezhető módot kínál a kibocsátás csökkentésére az egyik legnehezebb ágazatban.

Bebizonyították, hogy nem kell a jövőre hagyni a tengerek megtisztítását, hanem ezt már a most használatban levő hajókkal is megtehetjük.

Related posts