A szakértők megosztották meglátásaikat: jelenleg hol állnak a kínai autóipar fejlődése.


A GÉMOSZ elnökének véleménye szerint az autóipar az elmúlt száz évben soha nem tapasztalt mértékű átalakuláson megy keresztül, és ebben a folyamatban Kína játszik központi szerepet. Ezért hazánk számára kiemelkedően fontos, hogy a világ autópiacának egyre meghatározóbb szereplője, a BYD, Szegedre hozza első európai gyárát, míg európai központjukat Budapestre helyezik át. A kínai autóipar fejlődése olyan dinamikus, hogy ez komoly kihívások elé állítja a nagy nyugati gyártókat és Japán neves autógyártóit is.

A Nissan fontolóra vette a kínai Dongfenggel való együttműködésének kiterjesztését, és ennek keretében a globális gyártóüzem-hálózatába is be kívánja vonni a céget - jelentette be Ivan Espinosa, a Nissan vezérigazgatója néhány nappal ezelőtt. Ezzel burkoltan elismerte, hogy a nagy európai, japán és amerikai autógyártók számára Kína, és különösen a kínai autóipar, már elengedhetetlen része a jövőbeli stratégiai terveiknek.

Kínai autók tízezrei - vezető szerep a tömegautók piacán?

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke, nemrégiben Sanghajban tett látogatást, ahol tapasztalatait megosztva elmondta, hogy Kína legnagyobb iparvárosának látványa igazán lenyűgöző. Az ottani fejlesztések és innovációk mély benyomást tettek rá, és úgy véli, hogy a város dinamikus fejlődése inspiráló lehet a jövőbeni üzleti lehetőségek szempontjából.

A helyzet egyértelmű: drámai fejlesztési előnyre tettek szert. Az utolsó száz évben nem tapasztaltunk olyan mértékű átalakulást az autóiparban, mint amilyennel most szembesülünk. Európa és a nyugati világ jelentős lemaradásban van a Távol-Kelettel szemben. Ennek több oka van: egyrészt elkövettük azt a hibát, hogy sértődötten reagáltunk, másrészt szinte önként átadtuk az évtizedek alatt felhalmozott tudásunkat, és nem utolsósorban a 2020-as koronavírus-járvány következtében bekövetkezett gazdasági válság idején a gyártók megemelték áraikat, miközben az új technológiák fejlesztése nem igazán indult be. Így ikonikussá vált autómárkák is hátrányos helyzetbe kerültek! Kína, amely már másfél évtizede dolgozik azon, hogy a világ autóiparának élére kerüljön, komoly erőforrásokat fektetett az oktatásba és a szakemberképzésbe, és az így megteremtett lehetőségeket ügyesen kihasználta - tette hozzá az elnök.

Ázsia diktálja az autóipar trendjeit

Ahogy megjegyezte, személyesen ismer olyan kiemelkedő szakembert, aki európai autótervezőként az Audi és a Bugatti csapatában dolgozott, majd átigazolt egy kínai autógyárhoz. Az ilyen szintű tudással rendelkező tervezők és designerek hozzájárulnak ahhoz, hogy a modellkínálat folyamatosan bővüljön, és egyre izgalmasabb innovációk jelenjenek meg. Kína jelentős költségelőnyökkel bír a termékek előállításában, így a német minőséget képviselő, kedvező ár-érték arányú tömegautók piacán könnyen dominálhatnak.

A GÉMOSZ elnöke, aki saját vállalkozásai révén több kínai autómárka, például az ígéretes Omoda, a Jaecoo, valamint a hagyományos brit Lotus hazai importőre, hangsúlyozza, hogy Európa számára kulcsfontosságú az együttműködések előmozdítása, hiszen az autóipar trendjeit Ázsia határozza meg. A BYD budapesti és szegedi jelentős beruházását pedig a jövő korszakának kezdeteként értékeli.

Related posts