Az akciófigura-stílusú mesterséges intelligencia trendnek sokkal mélyebb hatásai lehetnek, mint ahogy azt sokan elsőre gondolják.

Az utóbbi hetek során két mesterséges intelligenciával kapcsolatos trend robbant be az online világba, és egymást gyorsan követve hódították meg a digitális teret. Ez a jelenség azonban számos további kérdést is felvet, amelyek érdemesek a mélyebb megfontolásra.
Még alig szárnyalt el a ChatGPT legújabb innovációja által kiváltott internetes láz, amelyben a képgeneráló mesterséges intelligencia a népszerű Studio Ghibli stílusában bármilyen fotóból képes alkotni, máris itt a következő trend: most éppen mindenki saját akciófiguráját rendeli meg a mesterséges intelligencia segítségével – számol be róla a hvg.hu. Szinte lehetetlen úgy belépni a közösségi média világába, hogy ne botlanánk bele ilyen képekbe, bár ehhez a felhasználóknak először saját fotót kell feltölteniük. Mindeközben a BBC figyelmeztet: ez a szórakozás nem mentes a kockázatoktól.
A képgenerálás folyamata egyébként nem bonyolult: a feltöltött kép mellett mindent pontosan megadhatunk a mesterséges intelligenciának, amit viszont szeretnénk látni a csomagolástól egészen a betűtípusig.
Számos trend felbukkanása figyelhető meg az utóbbi időszakban, és mindegyiknél egy közös vonás figyelhető meg: az emberek többsége nem szeretne kimaradni a divatból. A technológia folyamatos fejlődése lehetővé tette, hogy az online tartalmak előállítása gyorsabb és egyszerűbb legyen, ám ennek következményeként ezek a tartalmak hamarabb válhatnak zavaró tényezővé a felhasználók számára.
Az utóbbi időszakban a mesterséges intelligencia terjedése számos kérdést vet fel. Gina Neff, a londoni Queen Mary Egyetem kutatója hangsúlyozza, hogy az MI robbanásszerű fejlődése következtében az adatközpontok hihetetlen mennyiségű energiát használnak el csupán egy év leforgása alatt.
A TechRadar főszerkesztője, Lance Ulanoff, egyértelműen kifejtette a véleményét:
"Egyszerűbben fogalmazva, minden egyes mém létrehozása egy fát áldoz fel."
A szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy a mesterséges intelligencia által generált tartalmak gyakran sérthetik a szerzői jogokat. Különösen problémás lehet például a Barbie logójának másolása és módosítása, ami jogi vitákhoz vezethet. Nehezen képzelhető el, hogy egy ilyen eset ne keltsen jogi aggályokat.
Fontos kiemelni, hogy a felhasználók önkéntesen osztják meg a róluk készült fényképeket a mesterséges intelligenciát alkalmazó vállalatokkal, vagy mások képmásaival élnek vissza ebben a kontextusban. Korábban aggodalomra adtak okot a rendszerek betanításának módszerei, mivel az ilyen felvételek engedély nélkül is felhasználásra kerülhettek, ami jogi következményekhez vezetett a cégek részéről. Az önkéntes képátadás révén az MI-nek nincs szüksége lopásra ahhoz, hogy fejlődjön. Az azonban egyelőre homályos, hogy mi történik valójában a feltöltött fényképekkel.