Ez az innovatív eszköz minden egyes nap megóvja a magyar hajósok életét.


A magyar sportoló jelenleg az Atlanti-óceán közepén, egy evezős hajóban ülve harcol a természet kegyetlen erőivel. Minden egyes nap új kihívásokkal néz szembe, de van egy titkos fegyvere, ami mindig megmenti, ha a helyzet válságossá válik.

Rakonczay Gábor az extrém sportolók között is külön dimenziót képvisel. Egy ultramaratoni táv neki bemelegítés, hiszen átfutotta már egész Magyarországot (681 km), átkelt Grönlandon, 917 kilométert tett meg az Antarktiszon, és már hatszor vágott neki az Atlanti-óceán átszelésének, nemrég pedig nekifutottt a hetedik átevezésnek, ennek során néhány napja haladt át a féltávon.

Az emberfeletti teljesítményre képes hazai sportember közösségi oldalán minden nap részletesen beszámol adott napja főbb eseményeiről, és az a pozitív hozzáállás, lélekjelenlét, teljesen ép elmeállapot, ami jellemzi, az egészen elképesztő. Az óceán kellős közepén, teljesen egyedül, esőben, szélben, hatalmas hullámok között tölti a nap 24 óráját immár 44. napja, amire csak igazán kivételes adottságokkal rendelkezők képesek.

Természetesen nála is vannak hullámvölgyek - mind erőnlétben, mind pedig mentális állapotban -, de végül mindig győz a pozitív energia. Több tízezren követik kalandjait és olvassák bejegyzéseit, én is a közösségi oldalán találkoztam az expedícióval, és izgatottan olvasom minden nap a "42" névre keresztelt kenu hajónaplóját.

Írásaiban gyakran felbukkan a viharhorgony, amelyet a hős kapitány kiereszt, amikor az időjárás hirtelen viharosra fordul. Az óceán közepén, ahol a hullámok vad táncot járnak, ez a szertartás szinte mindennapos eseménnyé válik, néha akár többször is naponta. De vajon miért van szükség erre az eszközre, és hogyan képes megóvni a hajót és annak kapitányát a pusztító forgószelektől? A viharhorgony nem csupán egy egyszerű védelmi mechanizmus; ez egyfajta biztosíték a viharok haragja ellen. Amikor a kapitány kiereszti a horgonyt, az a mélybe süllyed, és megkapaszkodik az óceán fenekén, így stabilizálva a hajót a tomboló hullámok közepette. Ez a mozdulat a bátorság és a bölcsesség szimbóluma: a kapitány nem futamodik meg a természet erejétől, hanem bátran szembenéz vele, és eszközeivel igyekszik megőrizni hajója épségét. A viharhorgony tehát nem csupán a fizikai védelmet szolgálja; ez a kapitány és a természet közötti feszültség és egyensúly megtestesítője is, amely a harc és a túlélés örök történetét meséli el.

Egy viharos időjárás során a magas hullámokkal való lefelé sodródás olyan sebességet ad a kenunak, hogy a hajó könnyebben felborulhat, ha a hullám alja nem megfelelő szögben érkezik. Ezért a kapitány ilyenkor viharhorgonyt, más néven sodródásgátlót alkalmaz, hogy mérsékelje a hajó sebességét. Ez az eszköz nemcsak a sebességet csökkenti, hanem segít az irányításban is, így a hajós néhány órát pihenhet vagy alhat anélkül, hogy túlságosan eltérne az eredeti útvonalától.

A viharhorgony a vízben olyan ellenállást teremt, amely segít lelassítani a hajót. Ezek a horgonyok különféle formákban és méretekben kaphatók, de általában könnyűek és használatuk pofonegyszerű. A megfelelő sodródásgátló kiválasztása kulcsfontosságú: olyan típust és méretet kell találni, amely tökéletesen illeszkedik a hajóhoz. Ha a horgony túl kicsi, nem fog elegendő vízellenállást biztosítani, míg a túl nagy horgony kezelése és telepítése komoly kihívást jelenthet.

A nyílt vízi horgászok gyakran alkalmazzák ezt a technikát, hogy megakadályozzák, hogy az áramlatok eltérítsék a hajót, miközben a botjukra összpontosítanak.

Az Atlanti-óceán viharos hullámait megküzdő magyar kenus már egy alkalommal átélt egy borulást, csupán másfél hete. Ám szerencséje kísérte, hiszen a 42-es számú kajakja fel tudott állni, és a víz sem jutott a kabinba, így folytathatta a kalandját. Rakonczay mindig hangsúlyozza, hogy az egyik legfontosabb teendője, miután elhagyja a kabint, az ajtó azonnali bezárása. Hiszen itt található a túléléshez elengedhetetlen felszerelés, a kommunikációs eszközök, az akkumulátorok és az elektronika, amelyek elázása szinte biztosítja a mentőcsapat hívását. Nem kell különösebben kiemelni, hogy egy váratlan borulás akár tragédiát is okozhat az óceán végtelen víztükrén…

Rakonczay Gábor a cikk megjelenésének pillanatában 2846,5 kilométert tett meg a portugáliai Lagosból, ahol vízre szállt. Még körülbelül 2200 kilométer vár rá, mielőtt megérkezik a karibi térségbe. Az 42-es számú kalandját nyomon követhetitek itt!

Related posts