Ezért nem dől meg a kínai autóipar Trump vámintézkedései alatt.

Bár nyilván nem érdeke Kínának sem a vámháború eszkalálódása, az USA messze nincs a legjelentősebb célpontjai között a kínai autóipar exportjának - az import tekintetében viszont előkelő helyen áll az Egyesült Államok.
2024-ben mintegy 31 millió autót gyártottak Kínában, ennek valamivel kevesebb, mint az ötödét - 5,86 millió autót - exportáltak. A Kínában használatos NEV (New Energy Vehicle, ide tartozik minden, legalább részben alternatív hajtású autó) kategóriából 1,3 millió autót exportált Kína, 987 ezer autó volt ezek közül tisztán elektromos. Az 5,86 millió jármű túlnyomó többsége (4,96 millió) személyautó volt, 900 ezer példány pedig haszongépjármű.
A 2024-es évre Kínában gyártott és értékesített autók száma figyelemre méltó 23,1%-os növekedést mutatva, megközelítőleg 18 millióra emelkedett. Ez a szám a teljes piacon belül körülbelül a kétharmadát jelenti.
A 2022-es év során Kínából összesen 5,86 millió jármű került exportálásra, melynek túlnyomó része helyi gyártók terméke. A tíz legnagyobb exportáló járműgyártó közül kilenc kínai vállalat, csupán a Tesla képviseli a külföldi gyártókat a rangsorban. A lista élén a Chery áll, amely 1,1 millió autót küldött a nemzetközi piacokra, ezt követi a SAIC 929 ezer, majd a Changan 536 ezer eladott járművel. A BYD szintén jelentős szereplő, hiszen tavaly 433 ezer autót exportált, míg a Tesla 260 ezer Kínában gyártott autót értékesített globálisan.
A listán a már említetteken kívül szerepel még a Geely, a Great Wall, a BAIC, a JAC és a Dongfeng is.
2024-ben Kína autóexportja elérte a lenyűgöző 90,3 milliárd dollárt, és az alábbi országok bizonyultak a legnagyobb vásárlóknak: Oroszország, amely 15,2 milliárd dollárral vezeti a sort, majd Belgium következik 7,23 milliárd dollárral. Az Egyesült Arab Emírségek 4,75 milliárd dolláros, míg az Egyesült Királyság 4,65 milliárd dolláros vásárlásával szintén figyelemre méltó szereplők. Mexikó pedig 4,38 milliárd dolláros importjával zárja a top ötös listát. Érdekesség, hogy az Egyesült Államok csupán az export 1,8%-át képviselte, így a kivetett importvámok nem gyakorolnak jelentős hatást a kínai autógyártókra.
Tavaly Kína gazdaságában az autóimport szerepe jelentősen csökkent, de a 38,3 milliárd dolláros összeg még mindig figyelemre méltó. Az autók legfőbb forrásai között szerepeltek Németország (11,1 milliárd dollár), Japán (7,58 milliárd dollár), az Egyesült Államok (7,28 milliárd dollár), az Egyesült Királyság (4,52 milliárd dollár) és Szlovákia (4,17 milliárd dollár). Érdekes megfigyelni, hogy Magyarország is azon országok között van, ahonnan jelentős növekedést tapasztaltak a Kínába irányuló autóimport terén 2024-ben – derül ki az OEC legfrissebb statisztikáiból.