Ezért nem egyszerű a Pirelli számára 2026-ra új gumiabroncsokat tervezni - F1VILÁG.HU

Sokan nem tudják, hogy a Forma-1-be jövőre érkező új technikai előírásokkal nemcsak az autók, hanem az abroncsok is megváltoznak. Ez kihívások elé állítja a Pirelli mérnökeit.
A 2026-os technikai szabályokkal kapcsolatban már sok szó esett az elmúlt években, viszont kevesen emeltek szót arról, hogy nemcsak az autók karosszériája és hajtáslánca, hanem az abroncsok is jelentős átalakuláson fognak keresztülmenni. Noha a kerékméret továbbra is a megszokott 18 colos marad, a súlycsökkentés érdekében az abroncsok szélességét és átmérőjét némileg csökkentik. Ez a változás új kihívások elé állítja majd a csapatokat, akiknek alkalmazkodniuk kell a megváltozott teljesítmény- és kezelhetőségi jellemzőkhöz.
A Pirelli számára a fejlesztés egyik legnagyobb kihívása, hogy jelenleg egyetlen csapat sem rendelkezik a 2026-os versenyautó végleges verziójával. Ennek következtében a gumigyártónak az idei modellek átalakított változataival kell tesztelnie, amelyeket öszvérautóknak neveznek. Ezek az autók bár hasznosak lehetnek a tesztelés során, de nem képesek valódi és tiszta képet adni a teljesen új szabályozási rendszerről. Mario Isola, a Pirelli motorsportért felelős vezetője részletesen kifejtette az ezzel kapcsolatos nehézségeket.
"Elégedett vagyok a fejlesztések eddigi menetével, de egyelőre még nagyon sok a kérdőjel. Ezek az autókhoz vezethetők vissza, ugyanis öszvérautókat használunk. A csapatok igyekeznek olyan autókat biztosítani a számunkra, amelyek a lehető legjobban hasonlítanak a 2026-os koncepciókra, de ezek akkor is jelenlegi autók."
"Ez azt jelenti, hogy a versenyautók eltérő aerodinamikai csomagokkal és különböző leszorítóerő-szintekkel rendelkeznek. A becsléseink szerint ezek a járművek több leszorítóerőt képesek generálni, mint amit a következő évi modellektől elvárhatunk. Ennek következtében nem egyszerű olyan gumiválasztékot kifejleszteni, amely tökéletesen illeszkedik az autók teljesítménytartományához" - részletezte Isola, aki azt is hozzátette, hogy lehetséges, hogy a pilótáknak jövőre olyan abroncsokat kell használniuk, amelyek túl gyorsan vagy éppen ellenkezőleg, túl lassan kopnak.
"Amennyiben az autók nagyobb mértékben terhelik az abroncsokat, mint amire előzetesen számítottunk, fennáll a veszélye, hogy túlságosan széleskörű kínálatot alakítunk ki. Ezzel szemben, ha a fogyasztás alacsonyabb ütemben zajlik, akkor a felhozatal túlságosan óvatos lehet" - fejtette ki Isola. Ennek ellenére ő optimistán tekint a jövőbe, hiszen a 2021-2022-es átállás során is sikeresen navigálták a kihívásokat.
"Amikor a 18 colos abroncsokat fejlesztettük, azok is egész jól működtek 2022-ben. Semmi olyan jelentős tényezőt nem találtunk, amelyen változtatni kellett volna az első évet követően. Nyilván finomhangolásra mindig szükség van, szóval arra azért számítok, hogy 2027-re módosításokra lesz majd szükség."
A 2026-os konstrukciók szimulálása érdekében a csapatok jelentősen kisebb szárnyakat szereltek a Pirelli által felkészített öszvérautókra. Azonban ez csupán az egyik a számos módosítás közül, amelyet végrehajtottak a járművek teljesítményének optimalizálása érdekében.
"Nem csupán a szárnyak módosítása a téma, hiszen a kisebb kerékátmérő miatt a hasmagasságot is át kellett alakítani. Olyan változtatásokról beszélünk, amelyeket az FIA jóváhagyott, hogy valóban reprezentatív öszvérautók születhessenek" - tette hozzá Isola.