Hogyan védekezhetsz az online csalások ellen, hogy elkerüld a súlyos anyagi veszteségeket?
Itt az újdonság! A Magyar Nemzeti Bank bemutatta legújabb, 50 ezer forintos bankjegyét - nézd meg a képeket!
A kiberbűnözés egyre súlyosabb problémát jelent globálisan. A Statista legfrissebb adatai alapján a várható veszteség idén elérheti a 9,22 billió dollárt, és ez a szám évről évre drámai mértékben növekszik. A portál jövőbeli előrejelzései szerint 2029-re a kárérték már 15,63 billió dollárra rúghat. Ez a tendencia figyelmeztető jel, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy sürgős intézkedésekre van szükség a kiberbiztonság terén.
Magyarországon tavaly naponta átlagosan 70 millió forint veszteséget okoztak az online csalások, ami éves szinten több mint 25 milliárd forintot jelent. Ez a hatalmas összeg körülbelül 12 ezer áldozatra oszlik, ahogyan azt Sonjic László, az OTP Bank szakértője elmondta egy háttérbeszélgetés során. Ezen az eseményen a Készenléti Rendőrség, a Magyar Bankszövetség, a Budapesti Áldozatsegítő Központ és az Igazságügyi Minisztérium szakértői osztották meg tapasztalataikat a kiberbűnözés által fenyegetett lakosságról. A fenti számok világosan mutatják, hogy a lakosságot jelentős anyagi kár éri, még ha ezek az adatok a globális szintű jelenség mellett viszonylag csekélynek tűnnek is.
Sajnálatos módon, ahogy az emberek életkoruk előrehaladtával haladnak, úgy a bűnözők által okozott veszteségek is egyre nagyobb mértékben sújtják őket. Sok esetben az idős emberek évtizedek alatt megspórolt megtakarításait veszíthetik el a csalók kezei által. Sütő Ágnes, a bankszövetség főtitkárhelyettese, aki a lakosság védelmét szolgáló KiberPajzs kezdeményezés társprojektfelelőseként tevékenykedik, az FBI statisztikáira hivatkozva rámutatott, hogy a 60 év felettiek átlagos vesztesége több mint nyolcvanszorosa a 30-as éveikben járókénak. Ez a jelenség valószínűleg összefügg a felhalmozott vagyon mértékével, valamint azzal, hogy az idősebb generációt esetleg könnyebben lehet megtéveszteni.
A mai Magyarországon az áldozatok számára rendelkezésre áll egy bejelentő vonal, valamint 17 áldozatsegítő központ – tájékoztatott Diamantopoulosné dr. Kenyeres Gabriella, az Igazságügyi Minisztérium főosztályvezetője. Az aktuális statisztikák szerint az idei év október végéig 1467 esetben kerestek meg őket online csalásokkal kapcsolatos segítségért. Ezekben a nehéz helyzetekben az áldozatok azonnali pénzügyi támogatásra, érzelmi támogatásra és jogi tanácsadásra számíthatnak.
Bíróné Szunai Orsolya, az Áldozatsegítő Központ koordinátora ehhez hozzátette, hogy a leggyakoribb csalási típusok a hamis hívás, a romantikus csalás, illetve az online vásárlással kapcsolatos átverés. Esettanulmányokkal is megerősítette, hogy a felkészült bűnözők legfontosabb fegyvere, hogy az áldozatuk bizalmába férkőzzenek. A romantikus csalások talán a legpusztítóbbak egy emberre, mert hónapokon vagy olykor éveken át is tarthatnak, és nem csak pénzügyi, hanem rendkívül nagy érzelmi károkat is okoznak az áldozatoknak, akik sokszor még azután is, hogy kiderült a bűncselekmény, erősen kötődnek a kifosztójukhoz.
Halász Viktor, a KR Nemzeti Nyomozóiroda kiberbűnözési szakértője és rendőr százados, arra figyelmeztet, hogy bár a technológia folyamatosan fejlődik, a bűnözők módszerei nem változnak radikálisan. A régi trükköket új, fejlettebb eszközökkel, például mesterséges intelligenciával kombinálva alkalmazzák. Az áldozatok bizalmának megszerzése továbbra is kulcsfontosságú számukra, de a szervezeti struktúrájuk jelentősen fejlődött; ma már az egyes feladatokat is megosztják egymás között. A rendőrség is igyekszik lépést tartani ezekkel a változásokkal: minden vármegyében létrejöttek kiberbűnözéssel foglalkozó csapatok, amelyek folyamatosan megosztják egymással tapasztalataikat. A nemzetközi együttműködés is kiemelkedően fontos, különösen az Europollal való kapcsolat révén. A bűnözők mesterséges intelligencia-alkalmazásait elemzik, és szoros kapcsolatban állnak azokkal a nagy technológiai vállalatokkal, amelyek olyan eszközöket fejlesztenek, amelyek lehetővé teszik a távoli hozzáférést – eszközöket, amelyeket a bűnözők is potenciálisan kihasználhatnak.
A bűnözők rendszerint a legnagyobb veszteséget okozó lehetőségekre összpontosítanak. A nyomozó véleménye szerint komoly problémát jelent, ha valaki ismeretlenekkel kezdi el a beszélgetést vagy felelőtlenül kattintgat a különféle linkekre. A védekezés legnagyobb gyenge pontja továbbra is az emberi tényező.
Mire kell figyelni, hogy elkerülhessük az online csalók csapdáit? A legfontosabb, hogy a bank mindig csak személyes adatot kér az adott személy azonosítására. Érzékeny banki adato (számlaszámot, PIN-kódot. A bank csak személyes adatot kér az azonosításra. Érzékeny fizetési adatot - azaz PIN kódot, aláírási kódszót, felhasználói azonosítót, jelszót - viszont, amelyek csalás elkövetésére alkalmazhatók, sohasem.
Ha váratlan helyzet adódik, az első lépés a bank hívása, majd ezt követően a rendőrség értesítése. Például az OTP rendelkezik egy dedikált telefonvonallal, amelyet gyorsan elérhetünk, és minimális várakozási idő után az ügyintéző felveszi a telefont. Ezek a banktisztviselők szakértők abban, hogyan lehet a leggyorsabban reagálni a problémákra. A pénz visszaszerzése vagy a vagyon védelme érdekében ez a legjobb megoldás, hiszen az utalások egyetlen kattintással leállíthatók. Továbbá, létezik már olyan mobilalkalmazás is, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy ellenőrizzék, valóban a bank hivatalos képviselője kereste-e őket, így megelőzve a csalók próbálkozásait. Az OTP bízik benne, hogy a hazai bankok hamarosan követik ezt a példát.