Nyárádremetén új fejezet kezdődött az oktatás világában, hiszen ünnepélyes keretek között avatták fel az iskola és az óvoda legújabb épületeit. Az esemény nem csupán az intézmények megnyitását jelentette, hanem a közösség összefogását és jövőbeli reményei

"Ma, amikor a digitális okoseszközök világában szinte minden információ pillanatok alatt elérhetővé válik, a tanulás és az emberi jellem formálása továbbra is a pedagógusok felelőssége marad. Különleges büszkeséggel tölti el az embert, hogy olyan közösséghez tartozik, ahol a polgármester és az iskolaigazgató is ezt az értéket képviselik, és aktívan dolgoznak ennek érdekében" - hangzott el többek között a nyárádremetei iskolaudvaron tartott ünnepélyes megnyitón, ahol az új tanintézmények avatóünnepségét tartották, és megszentelték azokat.
Az ünnepi szalagátvágás után az általános iskola dísztermében a diákok egy lenyűgöző kétnyelvű műsorral üdvözölték az érdeklődőket. A Fodor Flóra vezette Gyöngyszemek énekegyüttes két korcsoportja bemutatta a vidékre jellemző népdalokat, amelyeket Bartók Béla gyűjtött össze 1914-ben. A rendezvény különleges hangulatát a hagyományos dallamok és a fiatal tehetségek előadásmódja egyaránt emelte, így a közönség a múlt kultúrájával való találkozás örömében merülhetett el.
"Megható pillanatok ezek, de ez nem csak egy jelképes nap. Nemcsak egy épület felavatását, hanem egy új út kezdetét is jelentik" - mondta ünnepi köszöntőjében Katona Emese igazgatónő. Egy új, modern iskola új esélyt jelent az egész közösségnek, és az épület felavatása elismerést is jelent: egy közös erőfeszítés eredménye, és eredménye annak a hitnek, hogy az oktatás a legnagyobb befektetés a jövőnk érdekében. Egy iskola nem csak tégla és bútorzat, hanem az emberek révén kel életre. "Ez az avatás nem egy végpont, hanem egy küldetés kezdete: egy olyan iskola, amely nem csak eredményes, hanem egy olyan hely, ahol a gyerekeket számontartják, meghallgatják és szeretik" - fejtette ki az intézményvezető. Hasonló gondolatot fejtett ki Gáll Erika aligazgató is: olyan iskola kell legyen ez, amely a tudás, a nevelés, az emberré formálás otthona.
Magyari Péter polgármester kifejezte háláját mindazoknak, akik megértéssel és türelemmel viselték el a hosszú folyamatot, ami mögöttük áll. A tervezési munka már egy évtizede elkezdődött, és bár számos bürokratikus akadály és egyéb nehézség hátráltatta a haladást, végül sikerült elérniük a kitűzött célt. A polgármester felhívta a figyelmet arra is, hogy a gyerekeknek fontos feladata van: vigyázniuk kell az iskolára, hiszen az az ő közösségük része, de egyben a következő generációknak is örökségül kell hagyniuk.
A hosszú és fáradságos tanév végén elérkezett ez a különleges nap, amely egy új kezdetet hirdet: egy új intézmény megnyitása, ami nem csupán falakat, termeket és bútorokat jelent, hanem reményeket, lehetőségeket és hitet is. Iskolát avatni mindig egy olyan esemény, amely tele van ígéretekkel és lehetőségekkel - hangsúlyozta Novák Levente szenátor. Rámutatott, hogy Nyárádremete fejlődése megállíthatatlan, itt pulzál az élet, és a jövő is biztosított. "Az iskola nem csupán az életre való felkészülést szolgálja, hanem maga az élet is. Legyen ez a hely, ahol minden gyermek felfedezheti a saját útját és erejét, és biztonságban nőhet fel, tudva, hogy ő fontos, értékes, és hogy figyelnek rá" - zárta gondolatait a honatya.
Ez egy olyan nap, amikor egy közösség feléled. Itt nemcsak téglából, hanem hitből, türelemből, párbeszédből is építkeztek, a valódi alapokat nem gépek, hanem elhatározások, helyi összefogás és közös akarat tette le - emelte ki Antal Levente Mihály főtanfelügyelő-helyettes, azt kívánva, hogy ne csak szép legyen ez az épület, hanem legyen élő, legyen tele gyermekzsivajjal, mesével, foglalkozásokkal és nevetéssel. Nyárádremete példát mutat, olyan közösség, amely nemcsak épít, hanem értékeket is őriz - emelte ki a megyei tanfelügyelőség képviselője, akit dr. Irsai Izabella körzeti tanfelügyelő is elkísért az ünnepi alkalomra.
Az iskola valódi esszenciája abban rejlik, hogyan képes összekapcsolni különböző elemeket – állítja dr. Köllő Gábor nyárádremetei plébános, aki a középkori latin iskolák három fontos aspektusáról osztotta meg gondolatait. E szempontok egyike a helyi iskola új kapuján is fellelhető, amely figyelmeztet minket: nem csupán az iskolapadban, hanem az élet színpadán tanulunk. A rendezvény zárásaként a plébános felszentelte a felújított iskola épületét, és megáldotta annak emléktábláját. Ezt követően a Bekecs Táncszínház által oktatott helyi diákok egy bájos néptáncműsort adtak elő. Emellett sor került a szomszédos óvoda épületének megszentelésére is, amely szintén a közösség összetartozását szimbolizálta.
A nyárádremetei óvoda és napközi otthon már öt éve működik új épületben Nyárádremetén. Ennek beindítása után a község önkormányzata a teremgondokkal küszködő általános iskola felújítására és bővítésére pályázott, de az elkezdett kivitelezés szerződését fel kellett bontani, újra kellett a munkálatokat terveztetni, új közbeszerzést kiírni, ám végül sikerült jó céget találni, amely 2023-ban tizenegy hónap alatt elvégezte a munkálatokat, de az azt követő felszerelési folyamat miatt csak most került sor az avatásra - mondta el lapunknak Magyari Péter polgármester, aki az iskola szomszédságában tavaly fél év alatt felépített, igényes kivitelezésű nappali foglalkoztató központot is megmutatta, ahol szeptembertől negyvenkét gyerek számára szeretnének délutáni segítő programokat szervezni. Ezek különféle hátrányos helyzetű gyermekek, de a Böjte Csaba atya által működtetett remetei intézmény kéttucatnyi foglalkoztatottjára is figyelmet fordítanak itt. Jelenleg folyik az engedélyeztetési eljárás. Az elöljárótól azt is megtudtuk: a napokban aláírták a szerződést a vármezői iskola és óvoda korszerűsítésére, a héten a nyárádköszvényesi óvóda szerződését is megpecsételik, és indul a közbeszerzés a mikházi óvoda korszerűsítésére is. Ha ezek a beruházások befejeződnek, az egész községi oktatási infrastruktúra teljesen megújul.
A tanintézmények korszerűsítését szolgáló pályázatokat 2015-ben kezdte el a polgármesteri hivatal a helyi igények alapján, hiszen a községben olyan sok a gyerek, hogy tanteremgondokkal küszködtek, szükség volt az épületek bővítésére. Ezután épült új óvoda Remetén, az általános iskolát is felújították, ezenfelül egy szinttel, újabb osztálytermekkel és egy gyűlésteremmel bővítették. Időközben újabb pályázatot is nyertek, amellyel a község minden tanintézményében összesen 38 tantermet láttak el új bútorzattal, minden gyerek és pedagógus saját szekrényt kapott, digitális eszközöket és okostáblákat is felszereltek.
"Most már csak használni kell ezeket az eszközöket, és célom az, hogy a remetei iskolában minőségi oktatás történjen, hogy a gyerekek helyt tudjanak állni ebben a változó világban" - mondta el a Népújságnak Katona Emese igazgatónő. A községben 607 óvodás és általános iskolás van, akik Mikházán, Nyárádköszvényesen, Nyárádremetén és Vármezőben tanulnak. Deményházán megszűnt az oktatás, az ottani gyerekek Remetén tanulnak. Ebben a tanévben a községi iskola két elektromos iskolabusszal is gazdagodott.
Nyárádremetén az oktatás története 1738-ra nyúlik vissza, amikor az első tanítók megkezdték munkájukat. Az iskola kezdetben a kántori lakásban működött 1811-ben, később pedig egy két tantermes épületbe költözött, ahol a kántortanító és a plébános irányítása alatt zajlott a tanítás. 1891 és 1893 között egy új, négy tantermes iskola épült, amely az egyház felügyelete alatt hatosztályos oktatási formát kínált. Az iskola 1948-ban államosításra került, azonban a minősítése csökkent, majd 1968-tól ismét nyolcosztályos rendszerben működött. 1970 és 1990 között tízosztályos iskolaként üzemelt, de azóta általános iskolaként folytatja működését. 1999-ben az intézmény felvette dr. Nyulas Ferenc nevét, aki a település legnagyobb fia és egykori erdélyi főorvos volt. A múlt hétvégén az iskola életében új mérföldkőhöz érkezett: a közösség ünnepelte a felújított és korszerűsített épület felszentelését. A polgármesteri hivatal és az iskolavezetés összefogásának köszönhetően az iskola kívül-belül megújult, bővült, és modern felszereléseket, bútorzatot kapott, míg az udvar is megszépült. Az oktatás fontosságát figyelembe véve, a polgármesteri hivatal sikeresen pályázott a regionális operatív programon (POR) és az országos helyreállítási alapon (PNRR), így új óvoda is épült a településen. Az ünnepség nem csupán a múltat idézte fel, hanem a jövőbe vetett hitet is tükrözte.