Fedezd fel a tanulás örömét Zsobokon, a bájos kalotaszegi falucskában, ahol a játék és a tudás kéz a kézben járnak! Itt minden sarokban új felfedezések várnak, és a tanulás sosem unalmas. A gyerekek szórakozva merülnek el a felfedezés világában, miközben

Kalotaszeg icipici szórványtelepülésén, a Szilágy megyei Zsobokon is elindult 2024 szeptemberében az Iskola Alapítvány által működtetett délutáni oktatási program, mely a ,,játszva tanulás" színtere, a gyökerek eresztésének, szárnyak növesztésének helyszíne.
A Dr. Molnár János Gimnáziumi Iskola húsz alsó tagozatos diákjával folytatott oktató-nevelő tevékenység igazi közösségi élményt teremt. Emellett az 5-8. osztályosok számára is elérhető a délutáni oktatás, amely a tanulók igényeihez igazodva, még támogatás hiányában is folytatódik. A célunk, hogy a szakszerű fejlesztés keretein belül, anyagi források nélkül is elősegítsük a felzárkóztatást, esélyteremtést és a tehetséggondozást, így biztosítva a diákjaink számára a lehetőséget, hogy kibontakoztathassák képességeiket.
A zsoboki iskolások szimultán osztályokban tanulnak az alacsony létszám miatt, többségük intézményben nevelkedik, ezek a tények pedig kihívást jelentenek a mindennapokban. A délutáni alkalmak a tanulók jóllét érzésének kialakulásához nagymértékben hozzájárulnak, ennek pedig a tanulásban kiemelkedő szerepe van, hiszen egy boldog és elégedett gyermek sokkal nyitottabb és fogékonyabb az új ismeretek befogadására és feldolgozására.
Meggyőződésünk, hogy az iskolának olyan helyszínként kell működnie, ahová a gyerekek lelkesen érkeznek, és ahol jól érezve magukat készülnek fel az élet kihívásaira. A mindennapok tapasztalatai azt mutatják, hogy ennek megvalósítása nem kis feladat. A délutáni oktatás pedagógusként egyfajta bónusz lehetőség a minőségi munka szempontjából, de a gyerekek szemszögéből nézve ez sokszor csak annyit jelent, hogy hosszabb ideig kell az iskolapadban ülniük. Nyilvánvaló, hogy a tanulók akkor éreznek kedvet ehhez, ha az időtöltésük élménydús és izgalmas, és ha olyan tevékenységekben vehetnek részt, ahol támogatják és elfogadják őket. Talán kissé utópisztikusnak tűnik, de pedagógusként ezt a felelősséget vállalnunk kell.
Saját munkámra visszatekintve, folyamatosan azt a kérdést fogalmazom meg magamban: hogyan tudnám a saját környezetemben hozzájárulni ahhoz, hogy az iskola egy gyermekbarát, támogatóbb hellyé váljon? E kérdés mellett nem csupán elméletben gondolkodom; diákjaimmal együtt ötleteket gyűjtünk, közösen tervezünk és megvalósítunk projekteket. Ennek eredményeként eljutottunk odáig, hogy a tanulók maguk is kifejezik, mennyire élvezik az iskolai közösséget, és mennyire fontos számukra az együttlét.
A legtöbb gyereknek a programmal kapcsolatban pozitív tapasztalatai vannak, mert érdekes dolgokat játszva tanulhatnak, olyan tevékenységekben próbálhatják ki magukat, amelyre otthon nincs lehetőségük.
Három gyermekünk aktívan részt vesz a délutáni programban, így hiteles információkkal tudok szolgálni arról, hogyan érzik magukat. Gyakran említik, hogy a nap fárasztó és hosszú, és néha vágyakoznak a több szabadidő után. Ugyanakkor összességében érdekesnek találják a programot. Egyértelmű, hogy nem a házi feladat megoldása az, ami feltölti őket, hanem azok a tevékenységek, amelyek túlmutatnak ezen. Éppen ezért rendkívül fontosnak tartjuk, hogy minden nap beépítsünk valami "tápláló" elemet, olyan élményeket, amelyek révén gyermekeink feltöltődhetnek, szárnyalhatnak, és jobban megismerhetik önmagukat és egymást.
A tanulócsoportok sokszínű programokban vesznek részt, amelyek közé tartozik például a néptánc oktatása, a színjátszás, valamint társasjátékokkal teli délutánok. Emellett művészetterápiás foglalkozások, mesék életre keltése papírszínház segítségével, valamint közös sütögetések és főzőkörök is színesítik a tevékenységeiket. Kertészkedés, digitális kompetenciák fejlesztése és még sok más izgalmas program várja a résztvevőket!
A délutáni oktatás és a készségfejlesztő programokba való aktív részvétel révén a gyerekek számos előnyre tesznek szert. Ezek a tevékenységek nem csupán a tudásukat bővítik, hanem hozzájárulnak holisztikus fejlődésükhöz is. Erősítik a szociális kapcsolataikat, serkentik kreativitásukat, valamint fejlesztik együttműködési és problémamegoldó képességeiket. Mindezek mellett felkészítik őket a jövő kihívásaira, és olyan hasznos ismereteket adnak át, amelyek a mindennapi életben is hasznosíthatók.
A mindennapokban az aktív tanulást szem előtt tartva, az élményalapú oktatást előtérbe helyezve kutatjuk a célravezető stratégiákat, törekszünk annak kiaknázására, hogy mindenki megtapasztalhassa, jó valamiben.
Folyamatosan új inspirációk születnek, és az a megnyugtató érzés fog el, hogy számos lehetőség rejlik egy kis vidéki intézmény falai között, még akkor is, ha anyagi nehézségekkel küzdünk és szociálisan hátrányos helyzetű diákokkal dolgozunk.
A tanév hátralevő időszakában is folytatódnak ciklikusan az említett tevékenységek, melyek minél eredményesebb megvalósulásához külsős szakemberekkel is kollaborálunk. Figyelünk arra, hogy napjainkban a művészetek méltatlanul kevés teret kapnak a nevelésben, pedig van az emberben egy olyan mély réteg, amihez másképp nem férünk hozzá, csak ilyen indirekt utakon: zene, tánc és mozgás, képzőművészet, színház és dráma, közösségi művészeti projektek - mindnek jelen kell lennie tanítási gyakorlatunkban.
A néptáncoktatást, a népdalok és gyermekjátékok átörökítését, a tanulók identitástudatának formálását kiemelt feladatunknak tekintjük, ehhez pedig hivatásos táncoktatókat hívunk segítségül. Mindenképpen szeretnénk mindenkiből kiaknázni odafigyeléssel és bizalommal azt, ami mélyen ott van, ezért a művészetterápiás foglalkozások folytatását is tervezzük szakember bevonásával.
Nagy sikernek örvend a Süssünk-főzzünk kulcskompetenciákkal fűszerezve szakkörünk, melynek keretén belül a tanulókkal közösen különböző finomságokat készítünk, miközben komoly fejlesztés történik: mértékegységeket alakítgatunk, recepteket értelmezünk különböző nyelveken, alapanyagok után kutatunk. Ez az inspiráló tevékenység a gasztrokultúra fejlesztését is célozza, hosszú távon pedig véleményem szerint felbecsülhetetlen tudást kínál. A naptári év jeles eseményeit a megszokott módon ünnepelni fogjuk, ezért a színjátszó csoportunk is lendületben marad. Közeledik a tavasz, így a beültetett Édenkertünkben is fognak zajlani a munkálatok, ahol a gyógynövények mellett különleges fűszernövények is illatoznak. A társasjátékok kifejezetten pozitív hatást gyakorolnak jóllétünkre, mentális egészségünkre, társas kapcsolatainkra, a világunkban rejtőzködő apró szépségek észrevételére, ezért mindenképp időközönként leülünk egy asztal köré, és hagyjuk, hogy magával ragadjon a játék öröme. Az önismereti játékoktól kezdve kínálunk memória- és figyelemfejlesztő, gyors reakciókészséget mozgósító, stratégiai és logikai gondolkodást erősítő, szerialitást tanító játékokat is.
A felsorolást folytathatnánk, de sokkal inkább azt tartjuk fontosnak, hogy:
Pedagógusként elengedhetetlenül fontos, hogy tudomásul vegyük: az oktatás során számos hátrányos helyzetű gyermekkel találkozunk, akik különleges figyelmet igényelnek. Ők olyan egyedi lények, akik más megközelítést és támogatást kívánnak, ezért nekünk, pedagógusoknak, kötelességünk felfedezni a hozzájuk vezető utat. Az ő esetükben különösen lényeges, hogy a nevelési programok figyelembe vegyék a komplex szociális, pszichológiai és oktatási igényeket, hogy valóban támogathassuk fejlődésüket. Mindannyiunk felelőssége, hogy a lehetőségeinkhez mérten olyan kulturális, művészeti vagy sportolási lehetőségeket teremtsünk, amelyek hozzájárulhatnak fejlődésükhöz, kreatív önkifejezésükhöz, valamint személyiségük kibontakoztatásához. Ezzel nemcsak az értékes emberi élet formáit ismerhetik meg, hanem megtapasztalhatják a közösséghez tartozás örömét is.
Miközben haladunk előre, fontos, hogy megosszuk magunkból a következőket: vidámságot, energiát, lendületet, kitartást, türelmet, bátorító szavakat, követendő példát, hitünket és szeretetünket. Ha ezt tesszük, az élet valószínűleg bőségesen visszaadja mindazt, amit adtunk.