A temesvári iskolában tapasztalt szokatlan létszámnövekedés rejtélyét most alaposan vizsgálják. Az intézmény vezetősége és a szakértők együttesen próbálják feltárni, mi áll a hirtelen növekvő diáklétszám mögött.
Dr. Erdei Ildikó, a temesvári Bartók Béla Elméleti Líceum igazgatónője, a Temes Megyei Tanfelügyelőség által a "2023-2024-es tanév igazgatója" címmel tüntették ki. "Ez a megtisztelő elismerés nem csupán az én érdemem, hanem az iskola egész csapatának munkáját is tükrözi" – osztotta meg lapunkkal dr. Erdei Ildikó, aki az általa irányított intézmény tavalyi évében elért figyelemre méltó eredményeit emeli ki az alábbiakban.
A szórványoktatásban a gyereklétszám kulcsfontosságú tényező, mert ha van érdeklődő diák, akkor az iskola is megmarad. Az idei tanév ősszel különösen figyelemre méltó volt, hiszen az előkészítő osztályokban az összes, összesen 44 férőhely betelt. A kilencedik osztályok esetében pedig talán először tapasztaltuk, hogy nem tudtunk mindenkinek helyet biztosítani, aki az iskola iránt érdeklődött. Ez a helyzet vegyes érzéseket kelt bennünk: öröm és szomorúság keveredik, hiszen a versenyhelyzet arra ösztönözheti a diákokat, hogy komolyabban vegyék a tanulást, és ezáltal fejlődjenek.
A tanévnyitó ünnepségen elhangzott, hogy a Bartók Béla Elméleti Líceumban az utóbbi évek során sikerült megfordítani a gyereklétszám csökkenésének trendjét, és most már egy kis növekedés is észlelhető.
Évente két-három-négy új diák érkezik az iskolába, ami a demográfiai visszaesés tükrében figyelemre méltó eredménynek számít. A Nemzetpolitikai Kutatóintézet a Covid-járvány idején végzett egy átfogó kutatást, amelyben az elmúlt évtized magyar iskoláinak gyereklétszámát egy oktatási térképre vetítették. Ez a vizsgálat világosan feltárta azokat a helyszíneket, amelyek kiemelkednek a többi közül, akár pozitív, akár negatív irányban. Az elmúlt év során a kutatóintézet munkatársai ellátogattak ezekre a helyszínekre, hogy alaposan megértsék, mi állhat a sikeresebb vagy éppen gyengébben teljesítő iskolák hátterében, és hogy a számadatok mögött rejlő tényezőket feltárják.
- Megtudtuk, mi áll a temesvári iskolában tapasztalt szokatlan létszámnövekedés mögött?
Még nem érkeztek meg a kutatás összefoglaló eredményei, ám már most kiderült, hogy a 15 évvel ezelőtt elindított Játszóház programunk jelentős szerepet játszhat. Ezt a kezdeményezést nem csupán az iskola népszerűsítése céljából indítottuk, hanem azért, hogy már korán kialakulhasson a kötődés a magyar családok és az intézmény között. A program során a szülők akár a karon ülő gyermekeikkel is részt vehetnek, ami remek lehetőséget biztosít a közös élményekre. Emellett a résztvevő családok megismerhetik kollégáinkat a munkakörnyezetükben, alkotó tevékenységek során, miközben a szülők is baráti beszélgetésekbe bonyolódhatnak. A Játszóház program mellett kiemelték iskolabusz szolgáltatásunkat is, amelyet a tagozatos iskolák megszűnése után, kényszerűségből indítottunk el. Ez a program már 14 éve működik, és az idei tanévben 220 gyermek élvezi a lehetőséget. Temesvár környékéről, különösen Újszentesről és Újmosnicáról szállítjuk nap mint nap a gyerekeket, ami jelentős segítséget nyújt a szülők számára.
- Milyen infrastruktúra-fejlesztéseket sikerült megvalósítani tavaly?
Tavaly kezdtük el a SMARTLAB, azaz az Okos Labor programunk megvalósítását, amely az eszközök beszerzésével indult. Idén azonban már igazán életre kel, miután a tanárok részt vesznek a szükséges képzéseken, és a labor használata beépül az oktatási folyamatba. Az újonnan berendezett osztályunkban 3D-s nyomtató, virtuális szemüvegek, összeszerelhető robotok és intelligens tábla található. Bár az intelligens tábla már ismerős a legtöbb osztályteremben, a SMARTLAB valódi újdonságot hoz. Ez a program különösen hasznos segítséget nyújt a természettudományok, a matematika és az informatika oktatásában. A virtuális szemüvegek révén a térbeli formák sokkal szemléletesebben jeleníthetők meg, míg a természettudományos ismeretek élményszerűen integrálhatók a tanulási felületek segítségével, így a diákok számára izgalmasabbá és érthetőbbé válik a tanulás folyamata.
Tavaly felvételt nyertünk egy magyarországi programba, amelynek a címe Legyél te is űrhajós. Valójában ez egy interdiszciplináris, a Föld bolygóval kapcsolatos tananyagokat magába foglaló program, amelyik a környezettudatos szemléletet és a természettudományok iránti érdeklődést népszerűsíti. Két ötödik és egy hatodik osztállyal pályáztunk, és abban gondolkodunk, hogy ehhez a programhoz használni tudják az új eszközöket, például a virtuális szemüvegek akár múzeumlátogatásra is alkalmasak.
Egy kívülállónak talán szokatlan lehet, hogy a Bartók Béla Elméleti Líceumban a tanórák mellett mennyiféle izgalmas program várja a diákokat. A tanulók részt vehetnek a diákönkormányzat munkájában, szerkeszthetnek diáklapokat, vagy éppen kreatív grafikai műhelyekben tevékenykedhetnek. Emellett lehetőség nyílik sakk-kör, fotós kör, valamint úszásra is. Az iskola emellett elkötelezett a hagyományőrzés iránt, és még egy iskolakert program is gazdagítja a diákéletet. Mindezek a lehetőségek nemcsak szórakoztatóak, hanem hozzájárulnak a diákok fejlődéséhez is.
Arra a kérdésre, hogy miért vállalkozunk ennyi különféle tevékenységre, a válasz viszonylag egyszerű: míg a többségi gyerekek számára különböző művészeti, sport- és szakmai iskolák állnak rendelkezésre, mi igyekszünk lehetőségeket kínálni a magyar gyerekek számára is. Tehetséggondozó programjaink révén szeretnénk támogatni a különböző képességek kibontakozását és fejlesztését, hiszen minden gyermek megérdemli, hogy kibővítse látókörét és felfedezze saját tehetségét.
Tavaly egy igazán izgalmas fordulatot vett a Bartók Diákszínpad projektünk, köszönhetően a városi Projektközpont által támogatott ArtTalent Programnak. A Diákszínpadunk szinte újjászületett, és egy igazi összművészeti élménnyé alakult, ahol a diákok nem csupán egy előadás színpadra állításán fáradoztak, hanem a kreatív csapatmunka minden aspektusával is foglalkoztak. A projekt keretében plakátok tervezése, meghirdetések, rövid összefoglaló filmek készítése, valamint díszletek és jelmezek előkészítése várt rájuk. Mindez a zöldi táborunkban valósult meg, ahol született meg a "Nem könnyű" című produkció, amely egy fiatal életének egy évét mutatja be.
Megemlítem még a Szakma a batyúban programunk sikerét, amelyet eredetileg azoknak szántunk, akik nem a továbbtanulásban gondolkodnak. A program bárki számára nyitott. Az első évben 4 diákunk vett részt ebben a programban, 2024-ben már 18-an vizsgáztak sikeresen, akik a programnak köszönhetően egy szakmát is elsajátítottak. Itt megemlítem, hogy az iskola szakácsainak egyike is ebben a programban tanulta a mesterséget.
Mennyire tartja kielégítőnek a tavalyi évben elért tanulmányi teljesítményét?
- Azzal kezdeném, hogy most először a polgármesteri hivatal is díjazta azokat a diákokat és tanárokat, akik különleges eredményeket értek el. A díjazottak 21 oktatási intézményből kerültek ki, nagy elismerés volt, hogy a Bartók Béla Elméleti Líceumból 12 diákot és 9 tanárt ismertek el, akik országos vagy nemzetközi szintű kiváló eredményeket értek el sokféle területen. A Nemzedékek Találkozóján szintén 40-50 diákot részesítettünk jutalomban, akik országos díjat nyertek vagy a román iskolákkal közösen szervezett megyei versenyeken nyertek díjakat.
Az érettségi vizsgák eredménye az elvárásoknak megfelelően alakult: a biokémiai osztály 100%-os teljesítményt nyújtott, a matek-infó osztály diákjai az őszi pótérettségi után szintén 100%-ban sikeresek voltak. A közgazdasági osztály végzősei közül is néhányan szép eredményt értek el, de nem volt meglepetés, hogy páran csak próbajelleggel vettek részt a vizsgán.
Összegzésként szeretném kiemelni, hogy nem csupán a tanulmányi teljesítmények számítanak, hanem az is, hogyan érzik magukat a növendékeink iskolánk falai között. Képesek vagyunk-e arra, hogy megtartsuk őket, vagy esetleg elhagyják tanintézményünket? Továbbá, sikerül-e számukra román vagy akár magyar nyelven is megfelelő tudást nyújtanunk, figyelembe véve, hogy otthon milyen nyelvi háttérrel érkeztek? Véleményem szerint már önmagában is jelentős elismerés, ha diákjaink hosszú éveken keresztül, akár 12-13 évig is velünk maradnak!