Felfedeztük, megcsodáltuk és alaposan szemügyre vettük a legújabb Teslát.


A Tesla Model Y valószínűleg sosem fog szerepelni az olasz dizájnermagazinok címlapján. Hiányzik belőle az a formai szenvedély, ami a Stelviót kiemeli az SUV-k tengeréből, és az a merész, karakteres stílus sem jellemzi, ami a BMW iX-et igazán emlékezetessé teszi. Nyilvánvaló, hogy a tervezés során előbb készült el a számítógépes szimuláció, mint a papírra vetett vázlatok, és ez az új generációra is igaz: a Juniper kódnevű modell még inkább semlegesnek tűnik, mint elődje, amelynek egyedisége szinte teljesen eltűnt. Az egyetlen dolog, ami talán megmentheti a felejtéstől, az a hátsó és első lámpák dizájnja. Budapesten, a Váci úti Tesla szalonban volt alkalmunk megtekinteni az új modellt, ahol Karottával együtt részt vettünk a hazai premier eseményén.

A Model Y dizájnja nem éppen a legszokatlanabb, hiszen a karosszéria alapvetően a Model 3 formavilágát követi, csupán néhány extra elemmel kiegészítve. A részletek, mint a csíklámpás orr és a hátsó lámpák, a Cybertruck stílusjegyeit idézik. Ez különösen figyelemre méltó, mivel a lámpák fényforrása rejtett, ami közvetett világítást eredményez – ilyen megoldás szériaautón még nem volt látható. Az előző generációban a töltőajtó ügyesen beleolvadt a lámpa dizájnjába, a Juniper modellek esetében viszont a megoldás kissé mesterkéltnek tűnhet a fotókon, de a valóságban jól mutat. Ettől függetlenül nem valószínű, hogy a Tesla szekere emiatt megroppanna.

A generációváltás általában látványos technikai és formai ugrásokkal jár, hiszen ez a módja annak, hogy jelezzük: egy teljesen új autóról van szó. A Juniper esetében azonban egy ciklus közepi, jelentős frissítésről beszélünk. Bár a lámpák esetleg megtéveszthetnek, és a Tesla szerint az alkatrészek fele új, a sziluett árulkodó jeleket rejt: a jól ismert Model Y formája köszön vissza. A technológiai alapok, mint a villanymotorok és az akkumulátorok, nagyrészt változatlanok maradtak, így a Tesla inkább finom, mégis lényeges részletekhez nyúlt. Ennek eredményeként például a légellenállási együttható az eddigi 0,23-ról 0,22-re csökkent, ami a hatékonyság szempontjából fontos előrelépés.

Ez egyszer a vásárlói visszajelzéseket is komolyan vették: a Model 3 Highland gombos indexelése valószínűleg a Tesla Főkönyvében is lekövethető felhördülést okozott, más magyarázatot nem látok, miért kezdett visszafelé forogni a mindent kényszeresen egyszerűsítő Musk-bolygó, és lett a Model Y-ban mégiscsak egy hagyományos, kormány mögötti indexkar.

Az irányváltó kar teljesen eltűnt, a tekerő és billenőkapcsoló is a múlté. Ehelyett a képernyő bal szélén kell matatni, hogy kiválasszuk az előre, hátra vagy parkolás módot. Míg az indexkart eltüntetése hatalmas felháborodást keltett, addig a képernyős váltás egészen zökkenőmentes: csupán 5 perc alatt hozzászoksz, kényelmesen elérhető, és intuitív. Persze, ha a prediktív, automatikus irányválasztás hibátlanul működne, talán ez az egész rendszer még feleslegessé is válna. Ez a funkció, amely még mindig béta állapotban van, a különböző körülmények alapján próbálja kitalálni, hogy a sofőr előre vagy hátra szeretne-e haladni. Ha valami probléma adódna a képernyővel vagy a szoftverrel, a plafonon, az olvasófények között található tartalék PRND gombok segítenek a bajban.

Az újdonságok tételes felsorolásban érdemelnek figyelmet: bemutatkozik az új Glacier Blue névre keresztelt, világoskék fényezés, amely friss és vonzó megjelenést kölcsönöz az autónak. Az utastérben prémium minőségű anyagok teremtik meg a kényelmet és a luxus érzetét. Az első ülések szellőztethetők, így a hosszú utakon is kellemes hőmérsékletet biztosítanak. A hátsó utasok számára alapáron jár egy 8 colos kijelző, amely szórakoztató és praktikus funkciókat kínál. Az utastér hangulatát egy figyelemfelkeltő LED-csík emeli ki, amely különleges atmoszférát teremt. A csomagtérfedél motoros nyitása és zárása igazi kényelmi funkció, akárcsak a hátsó ülések gombnyomásra történő lehajtása. Külön érdemes megemlíteni, hogy az első ülés automatikusan előre csúszik, így a hátsó támla dőlése nem jelent akadályt. Ez a figyelmes megoldás valóban tükrözi a részletek iránti elkötelezettséget.

Nincs ködfényszóró, cserébe a Cybertruckhoz hasonlóan van egy plusz kamera az autó orrán, ami az önvezetésnél és az automatikus parkolásnál lesz majd igazán hasznos, az alapáras üvegtető pedig a korábbinál hétszer jobban veri vissza a hőt, ami a kevesebb klímázás révén javítja a hatótávot. Az új, puhább futómű mellett az egyik legfontosabb frissítés az autó zaj- és vibrációcsillapítását érintette (pl. kétrétegű, zajcsillapító üvegezés), ami a korábbi Model Y legkritikusabb pontja volt. Mivel a bemutató statikus volt, nem mehettünk az autóval, a Model 3 Highlanddel szerzett tapasztalatok alapján viszont várhatóan a Juniperben is mérföldekkel csendesebb lesz az utastér.

A rengeteg apróságot, a vezethetőséget és a villanyautós képességeket a rendes tesztre hagyjuk, az árak közül is csak egyet tudunk egyelőre: a sorozatindító, főleg feliratokkal és bilétákkal különlegessé tett, fullos Launch Edition 25,3 millió forint. Az eddigi információk alapján a normál modellek egy-két millióval drágulnak a korábbi generációhoz képest: a hátsókerekes gyalogmodell várhatóan 19 millió forint környékéről indul, a csúcs összkerekes Performance pedig 24 millió forint körülre várható.

Ezekkel tökéletesen a szegmens közepébe érkezne a Model Y, nagyságrendileg az eGMP (Hyundai/Kia) és MEB (VW, Ford) platformos, sőt a kínai versenytársak is ennyibe kerülnek, igazából a Tesla csak az autó képességeihez emelte az árat. Hemzsegnek a konkurensek, kérdés, hogy ez elég lesz-e a világ legnépszerűbb modellje cím megtartásához: nem az adottságokon fog múlni.

Related posts