A nyári égbolt egyre sűrűbbé válik - ismételten várhatóak késések a repülőtereken.


Idén nyáron is komoly fennakadásokra kell számítani az európai légi közlekedésben: az Eurocontrol jelentése szerint kilenc légiforgalmi irányító körzetben okozhatnak gondot a kapacitáshiányok. Miközben a kontinens légterében nő a forgalom, a léginavigációs szolgáltatók egy része nem tud lépést tartani a terheléssel. Magyarország javított a tavalyi helyzethez képest, ami a késéseket illeti, de a térségben így is várhatók torlódások.

Az Eurocontrol legújabb elemzése szerint a nyári csúcsszezonban ismét késésekre számíthatunk a repülőjáratoknál Európa-szerte, ami főként a légiforgalmi irányítási kapacitások hiányának tudható be. Az év első hónapjaiban a kontinens légi forgalma már 5 százalékkal emelkedett, és a szakértők előrejelzései alapján ez a növekedés a nyári időszakban is folytatódni fog - tájékoztatott a turizmus.com.

A késés okai sokfélék lehetnek, és gyakran egyedi kombinációjuk eredményezi a váratlan helyzeteket. Íme néhány gyakori tényező, amelyek hozzájárulhatnak a késlekedéshez: 1. **Forgalmi problémák**: A városi közlekedés kiszámíthatatlan, és a dugók, balesetek vagy útjavítások könnyen feltartóztathatnak minket. 2. **Időjárási viszonyok**: Az eső, hó vagy köd megnehezítheti az utazást, és jelentősen lelassíthatja a közlekedést. 3. **Személyes okok**: Néha az élet váratlan fordulatokat hoz, mint például egy sürgős telefonhívás, egészségügyi probléma vagy családi ügyek. 4. **Technikai nehézségek**: A járművek meghibásodása, a közlekedési eszközök késése vagy a technológiai problémák, mint például a GPS hibás működése, szintén hozzájárulhatnak a késlekedéshez. 5. **Időmenedzsment**: Az is előfordulhat, hogy egyszerűen nem számoltunk a szükséges idővel, vagy nem terveztük meg megfelelően az utunkat. 6. **Társadalmi tényezők**: A barátok, családtagok vagy munkatársak késése is befolyásolhatja, hogy mikor érkezünk meg egy adott helyszínre. Mindezek a tényezők együttesen vagy külön-külön is okozhatják, hogy késlekedünk. Fontos, hogy tudatosan készüljünk fel az ilyen helyzetekre, és igyekezzünk rugalmasan kezelni a váratlan eseményeket.

A problémák fókuszpontja a magas légtéri irányítóközpontok, úgynevezett ACC-körzetek, ahol kilenc régióban - például Marseille, München, Karlsruhe, Athén, Makedónia, Barcelona és Sevilla térségében - már most is túllépik az uniós szinten elfogadott napi átlagos késési küszöbértéket. Ezekben a térségekben a munkaerőhiány a fő akadálya a gördülékeny forgalomkezelésnek.

Az Eurocontrol elemzése szerint az időjárási szélsőségek, mint például a nyári zivatarok, valamint a rendszeresen előforduló sztrájkok tovább fokozhatják a helyzet komolyságát. Ennek következtében a szervezet #thinkNetwork elnevezésű akcióterve arra ösztönzi a léginavigációs szolgáltatókat, hogy garantálják a vállalásoknak megfelelő kapacitást, és különös figyelmet fordítsanak a nap első járatainak pontos indítására. Ezzel a lépéssel csökkenthető a nap során felhalmozódó késések mértéke.

Magyarország helyzete e téren kedvezőbb: a HungaroControl által bevezetett kapacitásnövelő intézkedések, a szektorok átszervezése és a munkatársak elérhetőségének javulása mind hozzájárultak ahhoz, hogy csökkenteni tudják a repülőgépek késéseit. Ugyanakkor a környéket továbbra is befolyásolja az ukrán légtér zárva tartása, ami a hazai légi forgalom növekedését eredményezi, így a késések teljes megszüntetéséről nem beszélhetünk.

A szervezet hosszú távú megoldásai között szerepel a légiforgalmi irányítók létszámának emelése, a légtérhasználat flexibilisebbé tétele, valamint a struktúrák átalakítása és a technológiai újítások bevezetése.

Related posts